پایگاه خبری ارمیا خبر
پایگاه خبری ارمیا خبر
خوش آمدید

وزیر نیرو از آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

مجیدنامجو اظهار کرد: پروژه انتقال آب ارس یکی از طرح‌های بزرگ آبرسانی است که مسئولان دولت و نمایندگان مجلس از مدت‌ها پیش پیگیری می‌کردند تا این طرح اثرگذار در استان آذربایجان شرقی آغاز شود که خوشبختانه با انجام کارهای نهایی، بعد از ظهر امروز شاهد کلنگ‌زنی آن توسط آقای رحیمی خواهیم بود.

وی با اشاره به ابعاد بزرگ این طرح، گفت: رودخانه ارس یکی از منابع بزرگ آبی است که جزو حقوق جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و باید طبق پروتکل‌های بین‌المللی از حقابه خود استفاده کنیم. 


نامجو افزود: وزارت نیرو برای اجرای این طرح در ابتدا باید در مورد بحث انتقال آب به سمت ۲۹۶ روستا و ۲۲ شهر آذربایجان شرقی به جمع‌بندی می‌رسید که بر این اساس برداشت‌های بالادستی را در افق ۱۴۲۵ مد نظر قرار دادیم، همچنین بهره‌برداری‌های مختلف در دوران، صرفه‌جویی در مسیر انتقال و حل مشکلات آبی مردم نیز باید مورد توجه قرار می‌گرفت. 


وزیر نیرو با بیان این که این کار، کار سنگینی بود، خاطرنشان کرد: بررسی و تدوین ابعاد این طرح بز

رگ به صورت شبانه‌روزی در این دولت انجام شد و سند تخصیص منابع آبی آن در ۱۵۰ صفحه ابلاغ

می‌شود. وی، تشخیص منابع و مصارف آب در حوضه‌های آب

ریز را یکی از اساسی‌ترین کارهای وزارت نیرو دانست و افزود: در این راستا حو

ضه‌های آبریز قزل‌اوزن و ارس جمع‌بندی شده و مجموعه این کا

ر به شکل خوبی در این دولت انجام شده است.

نامجو با اشاره به این که در مناقصه طرح انتقال آب ارس، پیمانکاران مختلفی به صورت کنسرسیوم

شرکت کردند، گفت: با توجه به تعیین پیمانکار پروژه، امیدواریم با همت مضاعف مجموعه استانی

کار را به سرعت پیش ببریم. وی در تشریح مراحل اجرایی این پروژه، اظهار کرد: قرار است پیمانکار پروژه، خط انتقال را از جلفا آغاز کند و بعد از عبور از ۲۹۶ روستا و ۲۲ شهر از جمله شهرهای مهمی چون مرند، شبستر، زنوز، صوفیان، شرفخانه، خامنه و همچنین شهر صنعتی بعثت، در نهایت به شهر تسوج برساند.

وزیر نیرو مدت زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه را ۳ تا ۵ سال و مدت بازپرداخت سرمایه‌گذاری را نیز ۵ سال اعلام کرد و افزود: برای اجرای این پرو

ژه ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار فاینانس برآورد شده که مراحل تصویب آن در حال نهایی شدن است. نامجو در باره اهداف و اثرات پروژه انتقال آب ارس نیز گفت: کاهش از مهاجرت‌های بی‌رویه از شهرها و روستاها به خاطر کم‌آبی و بی‌آبی از جمله اثرات این پروژه است. 

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌سازی استان آذربایجان شرقی در امور زیربنایی، استفاده بخش صنعت این استان از منافع خط انتقال آب ارس می‌تواند تضمین مناسبی برای سرمایه‌گذاران باشد و بخش صنعت در این منطقه می‌تواند به خوبی رشد کند. نامجو با بیان این که بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب در قالب این پروژه انتقال می‌یابد، افزود: با توجه به این که ۷۰ درصد این حجم تبدیل به پساب می‌شود می‌توانیم برای جبران کمبود آب دریاچه ارومیه از آن استفاده کنیم که اثرات زیست‌محیطی مثبتی دارد.
وزیر نیرو در باره طرح‌های وزارت نیرو در دولت‌های نهم و دهم گفت: بسیاری از طرح‌هایی که در دولت‌های قبلی شروع شده بود در این دولت به بهره‌برداری رسید و بسیاری از طرح‌های بزرگ نیز در همین دولت آغاز و به پایان رسید.


نامجو افزود: چند طرح بزرگ از جمله انتقال آب ارس، انتقال آب به فلات مرکزی و سد بختیاری بزرگترین سد بتنی دنیا در سال جاری آغاز شده که انتظار داریم دولت‌های بعدی با جدیت تمام آنها را اجرا

کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ شنبه 19 مرداد 1392برچسب:, توسط تـوحـیـد

windows vista vpn setup guide

خرید vpn

دانلود رایگان